Ukens Utfordring 12 – 1,2,3 StressLess

De aller fleste av oss lever stressende liv. Stress kan være veldig sunt og redde liv i mange tilfeller. Når vi er stresset slippes det ut en rekke stresshormoner i kroppene våre. For eksempel noradrenalin, adrenalin og kortisol. De står for en rekke funksjoner som gjør at kroppen skal være best mulig i en livstruende situasjon. Stress er mekanismen som tar oss inn i ‘fight or flight’ modus. Problemet med stress er at vi bli stresset av alle mulige ting. Mange er stresset store deler av dagen. Når stress blir en stor del av livene våre blir det en stor bekjenning på kroppen vår, og med tid vil det manifestere seg som diverse sykdommer.

Trener vi for mye, eller uregelmessig påfører vi for mye stress på muskulaturen, og kan da risikere belastningsskader og betennelser osv. Spiser vi dårlig kosthold påfører vi for mye stress til fordøyelsessystemet vårt. Med problemer i fordøyelsessystemet vårt er vi utsatt for en hel haug med sykdommer. Tenker vi for mye påfører vi stress i sinnet og gjør oss selv utsatt for angst- og depresjon, og alt som følger med det. Jeg deler her de mest effektive verktøyene jeg har tatt i bruk for å nærmest eliminere stress fra min hverdag. 

Denne utfordringen handler om å stresse ned, både fysisk og psykisk. Følger du denne utfordringen og gjøre følgende, vil du skape ro i hele ditt vesen.

  1. Kutt ut all mat som man ikke finner i naturen og kan spise som det er. Maten vi finner og kan spise rå fra naturen er mat som fordøyelsessystemet vår gjennom evolusjonen er vendt seg til og optimalisert for å fordøye. Desto bedre kroppen vår er rustet for å fordøye det vi spiser, desto mindre stress. Prøv derfor å lev en uke på frukt, urter, salater og grønnsaker.
  2. Tilbring tid i naturen hver dag. I naturen finner vi harmoni og balanse. La omgivelsene omfavne deg og du vil se at også du finner harmoni og balanse i deg selv. En gåtur er fint, da holder du også kroppen i bevegelse, uten å påføre for mye belastning.
  3. Sett av minst 15min hver dag til å være uten distraksjoner. Lukk øynene i rolige omgivelser. Snu fokuset innover og kjenn på hvordan du har det. Kjenn pusten i det den trekkes inn gjennom nesen, langt ned i lungene og så ut munnen. Hvilke følelser bærer du og hvor i kroppen kjenner du følelsene? Stapper vi hodet inn i problemene våre blir de fort store. Dette handler om å trekke hode sitt ut og finne senteret sitt. Se fra større perspektiv og med en større bevissthet.

 

Tar du utfordringen? I såfall blir jeg veldig glad om du skriver litt om resultatene dine og sender det til kontakt@loscoaching.no


Legg igjen en kommentar