Hvordan stresse mindre

La oss starte med en titt i dypet av stress. Alt i universet er laget av energi som vibrerer. Bølgelengder og frekvenser. Når en frekvens resonerer med en annen, blir den sterkere og forblir harmonisk. Når en frekvens dissonerer med en annen får vi friksjon og den blir svakere. Når vi snakker om stress, snakker vi om dissonans, friksjon og motstand.

Når vi havner i situasjoner hvor harmonien forsvinner føler vi motstand og friksjon. Denne sensasjonen er hva vi kaller stress. Når vi opplever stress blir stresshormoner sluppet løs og sender signaler om den oppfattede trusselen som igjen setter i gang en automatisk respons. Vi kaller denne responsen ‘fight or flight’ respons og an forbereder oss som alle dyr på å enten møte utfordringen eller rømme fra den. Når stresshormonene adrenalin, noradrenalin og kortisol blir sluppet ut øker puls og pust. Blodårene blir trangere og glukose(energi) blir løslatt i musklene. Blodet blir transportert fra våre fordøyingssytem til våre viktigste muskler. Kortisol slipper glukose i våre skjelettmuskler (muskler til bevegelse) og leveren, slik at blodsukkeret øker. Alt dette skjer på et øyeblikk for å forberede oss på den møtte trusselen. I en akutt situasjon fungerer dette nærmest som en superkraft som i mange tilfeller redder liv. Essensielt sett er stress en lagt frykt for den nære fremtiden som gjør det mulig for oss å gjøre det nødvendige for å beskytte oss selv fra å bli skadet eller drept.

Hvorfor blir vi så ofte stresset, selv om vi ikke er i truende situasjoner? Problemet er at vi er født inn i en kaotisk verden. En verden som prioriterer effektivitet og produktivitet fremfor lykke. Vi jobber kontinuerlig for å bli litt bedre enn våre naboer. En eller annen gang på veien mistet vi kontakt med våre feminine egenskaper. Det abstrakte og emosjonelle siden av livet. Vi sitter med ansiktet litt for dypt ned i nummer, bokstaver, definisjoner og systemer. Den generelle logiske, maskuline måten å tenke på. Vår kjære nabo har blitt en trussel, mer enn et hjelpsomt og godt medmenneske. Som om vi konstant jakter fred og lykke i fremtiden. Som en hund som jakter sin egen hale, uviten om at halen allerede er hans. Når vi lever som dette blir vi veldig analytiske, tankefulle og lever mer i verden utenfor oss selv fremfor den indre verden. Dette betyr at vi ikke lærer hvordan vi skal håndtere våre følelser. Det betyr at helt ufarlige situasjoner kan etterlate oss med åpne og ubehandlede emosjonelle sår. Uhåndterte følelser fra fortiden er hva vi kaller traumer. Det finnes to typer traumer. Den ene typen etterlater oss med en følelse vi ikke klarer å kvitte oss med, mens den andre tar vekk en følelse som vi ikke klarer å gi slipp på. Begge typene er et resultat av vår motstand til realiteten vi lever i.

I begge tilfeller sitter vi igjen med en følelse av frykt. Frykt for å bli utsatt for samme smerte igjen. Vi har motstand til en mulig, men langt ifra sikker fremtid. Disse typene traumer er det som aktiverer stress i oss når vi ikke er truet på noen måte. Vi er bare i en situasjon hvor vi har en eller annen ubevisst eller bevisst assosiasjon med et traume. For å være på den sikre siden, aktiveres ‘flight or flight’ responsen og gjør oss klar for håndtere den potensielle situasjonen. For eksempel, hvis du noen gang har opplevd følelsen av å ikke være god nok som et barn, kan denne følelsen følge med deg i lang tid. Du vil oppleve å bli stresset i en hver situasjon hvor du føler du ikke lever opp til andres forventninger. Dersom du noen gang ble utsatt for en ukomfortabel konflikt som gav deg et traume, vil du føle deg stresset hver gang du føler konflikt. Du er kanskje for redd for å møte konflikten, så du forblir i stresset av irritasjon, frustrasjon, tristhet, sinne eller hva enn det måtte være.

Som nevnt tidligere lever vi i en verden av produktivitet og effektivitet. Vi lever i en verden som har høye forventninger til oss, som igjen putter oss under mye press. ‘Fight or flight’ responsen skal essensielt gå over raskt og etterlate oss med en ro, men det vi ser i samfunnet idag er at mennesker lever under stress lange, sammenhengende perioder av livet sitt. Dette er en enorm påkjenning får både vår fysiske og emosjonelle kropp som manifisterer seg i alle former for sykdommer og lidelser.

Ønsker du å stresse mindre må du utforske hvor stresset ditt kommer fra. Enten har du et traume som trenger behandling, eller så trenger du verktøy for å håndtere stress bedre. Å behandle traumer kan gjøres på flere måter, alt etter hvor dypt det sitter, men i bunn å grunn så handler det kun om forståelse og aksept. Veien dit kan være mange. Verktøyene er simple, men kan også være tidkrevende. Alt etter hvor dyktig du ønsker å bli. Det simpleste men og veldig effektive man kan øve på er mindfullness og pusteteknikker. Ønsker du å gå dypere tår du inn i yoga og meditasjon.

 


Ønsker du personlig hjelp til å stresse mindre? Nøl ikke. Book en gratis og uforpliktende samtale med meg for å se hvordan jeg kan hjelpe deg, og for å se om vi jobber bra sammen. 100% fornøy garanti.



Skrevet av: Lars Olav Sande 

Lars-Olav-Sande-logo

Legg igjen en kommentar