5 måter du kan øke livsenergien

Hvorvidt vi har overskudd eller underskudd av energi i hverdagen har en stor innvirkning på vår livskvalitet. Dessverre er det slik i dag at mange går med kraftig underskudd av energi. Heldigvis finnes det lette grep for å øke energien. Energi strømmer både inn og ut av oss. Dersom vi har for lite energi, betyr det enkelt og greit at vi ikke er i balanse. Her er 5 grep du kan gjøre for å få mer overskudd

1) Kosthold

Hva slags mat og drikke putter du i deg? Det er lett å ta kroppen for gitt. Vi har lett for å putte i oss alt slags forskjellig mat, uten å tenke på hvorvidt det er en påkjenning for kroppen å prosessere. Alle skapninger på denne kloden finner sin optimale kost i naturen. Uten å tilberede eller behandle noe. Det er optimalt fordi vi er utviklet i takt med naturen. Vi er naturen. Bare ved å blande diverse mattyper skaper vi noe ukjent for systemet vårt, som kan føre til ekstra belastning. Ved å tilsette en hel haug med stoffer og ingredienser blir det fort et sjokk for systemet vårt hver gang vi spiser og alle giftstoffene vi putter i oss skal skilles ut. Kroppen vår jobber som en helt, og om vi ikke er bevist over det, merker vi kanskje ikke så mye til det før diverse irritasjoner og sykdommer begynner å manifestere seg. For å gjøre det lettest mulig for kroppen vil det være lurt å gi den det den er designet for å spise. Hva ville du spist dersom du kun skulle spist mat slik du fant den i naturen.

2) Bevegelse

beach-1853902_1920.jpg

Det er flere grunner til at man får mer energi av å være fysisk aktiv. For det første er kroppen vår er svært tilpasningsdyktig. Er den vandt til å være i ro, tilpasser den seg det, og er du i daglig aktivitet tilpasser den seg det også. Med andre ord, kroppen skaper større kapasitet for energi dersom du bruker den. For det andre forbedrer søvnkvaliteten. Vi vet alle hvor mye det har å si for vår energi!  Det vises også at fysisk aktivitet har en positiv innvirkning på stress. Eliminerer du stress, gir du også rom for mer overskudd. Til slutt kan det også være verdt å nevne at man trener hjerte, som gjør at kroppen får bedre oksygenopptak. Og sist men ikke minst, kroppen slipper ut endrofiner i fysisk aktivitet, noe som også virker ganske oppkvikkende!

3) Tanker

Jeg finner det egentlig ganske fascinerende hvor energikrevende negative tanker kan være. De sluker energi! Spesielt om de går i ‘loop’. Ved å ta kontroll over tankene og før dem over til noe positivt kan du komme langt. Hva er du takknemlig for? Hva gleder deg? Hvem er du glad i og hvorfor? En annen metode kan være å skifte fokus fra tankene til fornemmelser i kroppen. Bli bevisst over øyeblikket. Kjenn pusten dypt ned i lungene.


4) Undertrykte følelser

En undertrykt følelse ligger som en grein i bekken. På samme måte som en grein hindrer optimal strøm gjennom elven, hindrer en undertrykt følelse strømmen av energi i å flyte fritt gjennom kroppen din. Mye energi går tapt i friksjonen med blokaden. Å finne indre ro og harmoni er essensielt, og krever kontinuerlig vedlikehold.


5) Kjærlighet

IMG_1383

Du har kanskje kjent på et overskudd når du har vært forelsket? Bli forelsket i deg selv og livet! Vær med mennesker du er glad i, vær i omgivelser du er glad i og gjør ting du er glad i å gjøre! Se det vakre i både deg selv og i alt- og alle rundt deg. Utrykk kjærligheten du kjenner på og ta til deg kjærligheten som blir utrykket til deg. Du har kanskje kjent på et overskudd når du har vært forelsket? Bli forelsket i deg selv og livet! Vær med mennesker du er glad i, vær i omgivelser du er glad i og gjør ting du er glad i å gjøre!

 


Ønsker du personlig hjelp til å få mer overskudd i hverdagen? Nøl ikke. Book en gratis og uforpliktende samtale med meg for å se hvordan jeg kan hjelpe deg, og for å se om vi jobber bra sammen.bookknapp


Legg igjen en kommentar