10 ting jeg gjør for å opprettholde et godt liv

Etter hvert som man knekker kodene som skaper et godt liv er det viktig at vi integrerer det i hverdagen. Jeg har endret livet mitt radikalt de siste årene og hverdagen min er totalt forandret. I denne artikkelen vil jeg dele noen av mine rutiner som gjør at jeg klarer å opprettholde et lykkelig liv. Rekkefølgen er noe tilfeldig.

1.) Natur

Naturen er desidert et av mine viktigste verktøy. Jeg går tur hver dag, kanskje flere ganger til dagen. Jeg bor like ved et stort vann med skog rundt og en turløype. Jeg liker å gå langs turløypen hvor jeg møter blikkontakt, smiler og sender gode tanker til alle jeg passerer. Det beste med turene mine er når jeg går av stien og inn i skogen hvor fuglene synger og trærne knirker mens solen trenger seg forbi alle stammene. Her finner jeg en stor indre ro og takknemlighet.

2.) Meditasjon

Da jeg først begynte å meditere var jeg nødt for å sette meg ned en rolig plass hvor jeg ikke kom til å bli forstyrret. Nå for tiden tar jeg meditasjonen med meg i hverdagen og har ingen problemer med å lukke øynene å ta noen dype pust og finne indre ro hvor enn jeg er. Med meditasjon så føler jeg ofte at jeg tar noen skritt tilbake fra ting i livet mitt som har blitt litt for stort. Kanskje jeg har hengt meg opp i noe som har skjedd i løpet av dagen; og i meditasjonen så klarer jeg å gi slipp på det og se et større bilde. En god meditasjonsøkt fungerer som en ‘reset’ i sinnet.

3.) Kosthold

Jeg ser bare mer og mer hvor viktig et sunt kosthold er. Alt vi spiser har en energi, og den energien blander seg med vår energi. Gjennom årene så har jeg eksperimentert mye med forskjellige dietter. Den desidert mest betydelige endringen jeg har gjort har vært å kutte ut animalske produkter. Det er flere grunner til det, men det skal jeg ikke gå inn i nå. Kostholdet vårt påvirker ikke bare får fysiske tilstand, men også vår emosjonelle tilstand. Mange kommer seg ut av angst og depresjon ved å endre på kostholdet sitt. Personlig merker jeg hvordan livsenergien min øker, og hvordan det påvirker hele mitt vesen.

4.) Relasjoner

Mine relasjoner er veldig viktige for meg. Venner, familie og ukjente. Selv de jeg liker minst klarer jeg å verdsette. De har alle en mening i livet mitt, og desto mindre jeg liker dem, desto mer har de å lære meg. Disse menneskene speiler oss og om man er bevisst over våre reaksjoner kan de vise oss hvor vi trenger helbredelse. Venner gir meg inspirasjon, støtte, en følelse av tilhørighet og masse kjærlighet. Familien min gir meg mye trygghet og kjærlighet. Å være med dem føles veldig synergisk ut, hvor begge parter vokser av hverandre. En nydelig balanse av det å gi og få.

5.) Fysisk aktivitet

Kroppen vår tilpasses aktivitetsmengden vi utsetter den for. Dersom vi ikke bruker kroppen noe særlig, så produserer den også mindre energi. Er du i aktivitet så lærer kroppen å være forberedt på det, slik at du vil ha mer energi til rådighet. Dessuten så produserer kroppen en rekke gode hormoner som gir økt glede ved trening. 

6.) Utvikling

Å kjenne at jeg utvikler meg gir meg en sensasjon av mening og mestringsfølelse, samtidig som livet mitt blir bedre parallellt med min utvikling. For å være i utvikling er det viktig å utfordre seg selv. Det finnes alltid en måte å gjøre det på. Tross en frykt og trå utenfor komfortsonen. Desto mer frykter en overkommer, desto mindre er det å være redd for. Så enkelt er det. Og desto mindre man har å være redd for, desto mer har man å være glad for.

7.) Mål

Å sette mål for meg selv. Å hele tiden ha noe å sikte til er viktig for å komme seg videre. Store mål og delemål. Det viktigste er at jeg har en retning. Et stort mål kan f.eks. være “Jeg ønsker å bli veganer”. Et delemål kan da bli “jeg skal ikke spise kjøtt hele neste uke”. Disse målene skaper motivasjon og inspirasjon.

8.) Faste

Å faste har blitt en viktig del av livet mitt. Nå til dags så spiser og drikker jeg KUN mellom 12 og 18. Det vil si at jeg går minst 18 timer hvert døgn hvor jeg verken spiser eller drikker. Inni mellom tar jeg lengre faster hvor den lengste har vært fire døgn uten noe mat eller vann. Den praktiske grunnen er rense og helbredelse av kroppen. Å faste på denne måten er den mest effektive måten å gjøre det på. Når man drar det så langt må man vite hva man selvfølgelig vite hva man driver med. Etter disse fastene har andre avhengigheter mistet helt taket og jeg har sluttet uten å gjøre noe særlig innsats.

9.) Gi

Den beste gaven man kan få er det å gi. Å ha mulighet til å gi er fantastisk! En klem, et kompliment, en god tanke eller bønn, et eple eller en smykke. Hva enn det er, så føles det utrolig godt å kunne gi. Det handler om å gi litt slipp på ‘selvet’ og fokusere på andre. Å både vise og motta takknemlighet.

10.) God søvn

God søvn må ikke undervurderes! Å våkne uten å være uthvilt kan forplante seg og slå rot gjennom hele dagen, og muligens gjennom hele uken. Jeg gjør mitt beste for å sørge for at jeg får nok antall timer søvn hver natt, slik at jeg har mye lettere for å våkne med et smil om munnen!

 


Trenger du veiledning, så tilbyr jeg donasjonsbaserte coachingtimer i hele April. Det vil si at timene er helt gratis. Du bestemmer selv om du vil/hvor mye du vil betale. Det er et nytt konsept jeg tester i april for å la deg som klient få mulighet til å gå inn i noe, helt uten betingelser hvor du selv får bestemme hva som er rettferdig.

Du kan booke din time her:

bookknapp

Legg igjen en kommentar